Intermezzo med Helene

Helene

Tekst: Karina Bjørnes

Foto: Magnus Skrede

 

Heter:                     Helene Trones

Kommer fra:       Bergen

Synger:                 Første alt i BFK

BFK siden:          2012

 

Hvordan har dagen din vært?

Den har vært fin! Akkurat nå leser jeg til eksamen i pedagogikk. Jeg liker egentlig å studere, det holder hodet i gang, men jeg kjenner at jeg begynner å bli litt lei av å lese.

Hva skjer i livet ditt akkurat nå? 

Det neste store som skjer er at jeg flytter til Glasgow i september for å studere klassisk utøvende sang ved Royal Conservatoire of Scotland. Jeg var der på opptaksprøve i november i fjor, så jeg har visst en stund at jeg skal reise. Likevel får jeg frysninger når jeg snakker om det, når jeg blir minnet på det av andre, eller når jeg får en e-post fra skoleverket.

Det er mye jeg ikke helt vet hvordan vil bli, som for eksempel hvilken lærer jeg skal ha. Denne personen skal jeg jo jobbe og studere med i de neste fire årene, så jeg veldig spent på akkurat det. Men jeg er uansett sikker på at det blir bra! Både fordi de som jobber der er utrolig dyktige, og fordi jeg har et fantastisk apparat i ryggen her hjemme.

Fortell litt om apparatet ditt her hjemme.

Jeg har et fantastisk team i ryggen som har jobbet meg frem, og som støtter meg i det jeg skal i gang med nå. Gjennom å være med i Edvard Grieg Ungdomskor og Bergen Filharmoniske Kor har jeg fått være en del av mentorprosjektet Unge Stemmer. Gjennom dette programmet støtter Bergen Nasjonale Opera og Edvard Grieg Ungdomskor talenter i startfasen av utdanning og karriere. Simon Kirkbride, som leder prosjektet, har vært en utrolig god støttespiller. I tillegg har jevnlige sangtimer hos sanglærer Ingvill Holter, som også er sopran i Edvard Grieg Kor, vært uvurderlig. Hun hører ting i meg som jeg ikke alltid hører selv. Det hjelper meg til å bli bedre. Hun er utrolig dyktig, og et forbilde.

Hvor henter du energi fra? 

Å jobbe med musikk er ikke det samme som å jobbe med for eksempel eksamen. Man blir sliten, men ikke på samme måte. Å jobbe med musikk gir energi! Jeg vet at det kommer til å bli hardere når jeg setter i gang profesjonelt, men jeg har hatt en såkalt ni til fire-jobb tidligere. Det har gjort meg enda mer sikker på at det er musikk jeg skal jobbe med. Ellers finnes det små triks man kan bruke i hverdagen, slik at man ikke sliter seg ut. Å alltid være litt på forskudd, er ett av dem. Og hvis man studerer – gå på forelesning! Når det er sagt, så lider nok familien min under mitt tidspress. De har på en måte ingen utløpsfrist, og da blir det fort at andre ting blir prioritert. Jeg håper dette blir bedre når jeg flytter, at det blir lettere å prioritere dem når jeg først er hjemme i Norge.

Beste musikkopplevelse?

Jeg tror faktisk at det å gjøre Peter Grimes i Edinburgh i 2017 tar kaka! Jeg har drevet med klassisk musikk siden jeg var barn, og vært med på mange produksjoner, men den stemningen vi skapte der borte – det var elektrisk! Helt vanvittig gøy!

Hvorfor Bergen Filharmoniske Kor?

Jeg bodde i Oslo som liten, og sang i pikekor der. Da jeg flyttet tilbake til Bergen som 19-åring var Bergen Filharmoniske Kor ett av korene jeg kjente til. Jeg visste at de var ett av de beste amatørkorene, så jeg gjennomførte opptaksprøven, og kom inn. Siden den gang har koret utviklet seg, økt produksjonen, og blitt bedre. Det har også jeg. Jeg har fått bli voksen i Bergen Filharmoniske Kor, og knyttet kontakter, både profesjonelt og vennskapelig. Vi bruker øvingstiden effektivt, fordi vi gjerne vil bli så gode som mulig. I tillegg har vi årlige seminarer. Seminarene gir både faglig og sosialt påfyll, og er en happening som jeg tror alle setter pris på.

Hvem bør begynne i Bergen Filharmoniske Kor?

Jeg vil anbefale alle som har lyst til å synge i kor å prøve Bergen Filharmoniske Kor. Vi gjør utrolig mye forskjellig, og vi samarbeider med profesjonelle musikk- og kulturinstitusjoner, som Bergen Nasjonale Opera, Edvard Grieg Kor og Festspillene i Bergen. Man blir dermed ønsket velkommen inn i et miljø der man får muligheter til å bli bedre gjennom samhandling med profesjonelle sangere og musikere.